French interview of Dr Freeze about the next MJ album

second part :
29
janv.
2011
Interview exclusive: Dr. Freeze révèle le titre d'un inédit...
Voici la suite de l'interview exclusive d' Elliott Straite plus connu sous le nom de Dr. Freeze, producteur de "Break Of Dawn" (Invincible), "A Place With No Name" ou encore "Blue Gangsta".

Dr Freeze a travaillé en studio avec Michael Jackson et livre dans une interview exclusive des infos très intéressantes rien que pour vous. Entrez ainsi plus profondément dans le secret des enregistrements du Roi de la Pop en découvrant cette interview en trois partie. Seconde partie aujourd'hui intitulée: Dr. Freeze révèle le titre d'un inédit...

Quagmire : Comme je vous l'ai dit plus tôt, "Break Of Dawn" contient des paroles très particulières. C'est très sensuel et c'est la première fois qu'il parle de faire l'amour. Comment se sentait-il par rapport à cela quand vous avez effectué les enregistrements, dans quel état d'esprit était-il? Avait-il des souhaits particuliers lors de ces sessions?

Dr. Freeze : Non, il m'a juste dit qu'il adorait la chanson. Je ne lui ai pas donné de consigne, il savait exactement quoi faire. Il a pris les commandes de l'avion, moi je me suis simplement occupé du décollage.

Q : En gros, il disait: "Allez on fait ce couplet encore une fois, Ell..." Au fait, est-ce qu'il vous appelait Elliot?

F : Non il m'appelait toujours "Freeze"!

Q : Et vous, vous l'avez immédiatement appelé par son prénom?

F : Absolument! Nous étions vraiment proches. En fait, pour être précis, je l'appelais par son diminutif "Mike" plutôt que Michael.

Q : Vous avez mentionné les jeux vidéos tout à l‘heure. Vous rappelez-vous des jeux vidéo auxquels vous jouiez avec lui à cette époque?

F : Dans sa maison, il avait plein de jeux vidéo. Street Fighter, Mortal Kombat et aussi Flight simulator. On passait un temps fou à jouer à ça.

Q : Vous jouiez dans les studios ou vous vous rendiez à Neverland?

F : Oui, je suis allé à Neverland, pour me détendre et pour travailler. On a beaucoup travaillé là-bas. Il avait un studio au ranch. Donc on bossait là-bas et parfois il me disait : "Allez, on fait une pause Freeze! Va t'amuser un peu, va dans la salle de projection, va sur une attraction ou va te promener dans le zoo!" Neverland, c'était un peu comme un deuxième chez-moi.

Q : Je ne savais pas que vous aviez travaillé à Neverland! C'est intéressant car nous n'avons pas beaucoup de détails sur le studio de Neverland. Était-ce un studio professionnel?

F : Oui, complètement, il avait beaucoup de matériel professionnel, Pro Tools, des trucs du genre, vous voyez?

Q : Savait-il s'en servir tout seul?

F : Absolument, Michael était incollable dès qu'on parlait de studio.

Q : En fait, nous savons qu'il ne pouvait pas vraiment jouer d'un instrument, donc on s'est toujours demandé s'il était capable d'enregistrer quoi que ce soit tout seul et sans l'aide d'un ingénieur ou d'un producteur.

F : Il pouvait tout faire lui même. Vous savez, Michael était vraiment un « instrument vivant ». Il pouvait jouer quelques accords sur un clavier, il se débrouillait pas mal. Il savait aussi programmer des beats.

Q : Pour en revenir à "Break of Dawn", pouvez vous nous dire pourquoi Michael Jackson ne chante pas les chœurs de cette chanson?

F : Et bien parce qu'il aimait ma version du refrain. Il trouvait ça très beau, et il voulait tout laisser tel quel. Il aimait ma manière de chanter. Il ne voulait rien gâcher : il aimait la façon dont je l'avais enregistré. Ma marque de fabrique est de faire les chœurs pour toutes les chansons que j'ai produites ("Poison", "I Wanna Sex You Up"). Je fais ça depuis toujours, et Michael a adoré mon chant sur "Break of Dawn".

Q : D'où nous est venue votre inspiration pour les chansons "Break Of Dawn", "Blue Gangsta" et "A Place With No Name" ? Comment se déroule votre processus créatif?

F : "Break Of Dawn" est juste une ballade romantique que j'ai écrite un jour. Pour "Blue Gangsta" je voulais faire un nouveau "Smooth Criminal". Quelque chose de plus moderne et ancré dans les années 2000. C'était l'idée de départ. "A Place With No Name" est quant à elle une sorte d'échappée, une chanson où il vous suffit de fermer les yeux pour vous retrouver instantanément dans un monde merveilleux. En fait, cette chanson est inspirée de "A Horse With No Name" du groupe America. Les paroles de cette chanson sont très profondes. Je voulais la réactualiser, en faire une version années 2000.

Q : Avez-vous eu obtenu les droits auprès du groupe rapidement? Avez-vous demandé une autorisation?

F : Oh absolument, le groupe America a adoré l'idée. Ils ont trouvé cette "mise à jour" absolument formidable. Ils étaient vraiment enthousiasmés par ce projet. Par rapport à l’extrait qui a filtré sur internet, beaucoup d’éléments magnifiques ont été ajoutés à la chanson par Michael. C’est plus dense, beaucoup plus dense. Croyez-moi, quand vous allez l'entendre, vous allez prendre votre pied !

Q : Donc vous n'y toucherez pas, elle sortira telle que vous l'aviez finalisée avec lui?

F : La chanson qui sortira sera la toute dernière version sur laquelle nous avons travaillé. Elle sera drastiquement différente de l'extrait (de juillet 2009) et bien plus énorme. En fait, cette chanson est très cinématographique dans sa forme. Ça aurait été une chanson idéale pour un film comme Avatar, car on nous y montre un monde merveilleux, étrange, où les gens sont différents mais heureux. Cette chanson, c'est un peu comme une évasion de notre quotidien, c'est une chanson où l'on est littéralement transporté.

Q : À propos de "Blue Gangsta" : un remix a été fait par Tempamental sous le nom "No Friend Of Mine"…

F : Ce n'est pas le nom de la chanson, c'est juste le refrain qui contient ces quelques mots. Le vrai titre est "Blue Gangsta". Quand j'ai entendu ce remix, je n'en revenais pas. Beaucoup de gens m'ont appelé à cause de ça et je ne comprenais pas ce qui s'était passé. Le souci, c'est que je ne sais même pas qui a sorti la chanson! Cela reste un vrai mystère. Pourquoi avaient-ils fait ça ? D'où venait ce rap dans la chanson? Comment s'y étaient-ils pris? En fait, on ne savait rien de cette histoire, ni moi, ni Michael. On n'a vraiment pas compris d'où venait cette fuite...

Q : Il y a encore quelques semaines, personne ne savait trop quelle était l'origine réelle de cette chanson, et comment Michael Jackson avait été impliqué dans ce projet.

F : Ouais, je sais, c'est complètement dingue. Le nom de la chanson n'était même pas le bon ! [Dr Freeze chantonne le refrain de la chanson au téléphone : "You ain't no friend of mine, put you put me through, I'm the nah blue gangsta."] C'était juste le refrain. Cela met en évidence l’ignorance des gens qui sont à l’origine de ces fuites sur internet : ils prennent la chanson et la mettent en ligne sans en connaître l'origine.

Q : Chez les fans, on n’a pas trop compris de quel projet il pouvait s’agir. C’était bizarre. On se doutait que quelque chose clochait, mais on ne savait pas exactement quoi...

F : Oui, la chanson n'a pas été présentée au public comme il fallait. Un mec a juste volé le morceau, y a ajouté un rap, et l'a balancé sur le net. Je n'étais même pas crédité, pas plus que Michael ! Elle a juste atterri là, sans aucune explication logique...

Q : Avez-vous terminé d'autres chansons avec Michael Jackson autres que ces trois-là?

F : Nous avons fait quelques autres chansons, je ne pense pas que nous ayons finalisé quoi que ce soit. Je ne suis pas sûr que je puisse vous en dire beaucoup plus.

Q : Au total, combien avez-vous écrit de chansons pour Michael?

F : Oh, environ une trentaine, et j'ai dû en enregistrer peut être cinq ou six avec lui.

Q : Et vous avez ces chansons en votre possession aujourd'hui?

F : La plupart de ses inédits sont dans les coffres maintenant. On n’a aucun contrôle dessus. Ils gardent tout dans les coffres.

Q : Donc c'est la succession (l'Estate) qui s'en occupe?

F : Oui, tout à fait. C’est John McClain qui s’en occupe.

Q : C'est le patron!

F : Oui, c'est le patron!

Q : Avez-vous pu écouter des chansons inédites?

F : Oui, j'ai pu écouter la plupart d'entre elles. Mais je ne peux rien dire, désolé. Je n'ai pas le droit de dévoiler quoi que ce soit.

Q : On peut jouer à un petit jeu à la place. Je vous donne des noms de chansons, et vous me dites si oui ou non vous les avez entendues. Avez vous entendu "Escape"?

F : "Escape"? Ça ne me dit rien.

Q : "Fear", "Face", ça vous dit quelque chose?

F : Non, rien du tout

Q : Avez-vous écouté "Do You Know Where Your Children Are" ?

F : Je l’ai entendue aux studios.

Q : "Crack Kills" ?

F : Jamais entendu parler.

Q : The "Gloved One" ?

F : Non.

Q : En fait, ce serait plus simple si vous nous donniez des noms… Pourriez-vous nous donner le nom d'un inédit qui vous a particulièrement marqué et nous en parler un peu?

F : Il y a une chanson qu'on a faite ensemble, mais je ne sais pas s'il a finalisé ses parties vocales. Elle s'appelle "Rise Above It All". C'est une chanson que j'ai écrite et sur laquelle on travaillait.

Q : De quoi parlait-elle?

F : C'est une chanson optimiste. Si vous vous sentez mal, quoi qu'il se passe de mal dans le monde, soyez positif et essayez d'être le plus heureux possible en laissant de côté tout l'aspect négatif des choses. Surmontez la négativité ambiante, outrepassez les malheurs du monde, toutes les guerres, tous les enfants affamés et toutes les mauvaises choses. Rassemblez-vous, tenez-vous la main, levez les mains au ciel et dépassez tout cela. C'est un peu le thème de la chanson. Je ne peux pas vous affirmer s'il a ou non enregistré le chant, mais en tout cas, on a travaillé dessus. Il y a d'autres chansons sur lesquelles on a collaboré. La plupart de ces chansons sont des mid-tempo, mais je ne peux rien dire de plus.
 
Thank you for posting....but I have a VERY hard time believing MJ did not contribute to any of these songs.

These songs are too personal.
 
Thank you for posting....but I have a VERY hard time believing MJ did not contribute to any of these songs.

These songs are too personal.

On "Break of Dawn" he is credited as a co-writer on Invincible, although only on 2nd place behind Dr Freeze, which might be a sign that his contribution was limited. However I don't believe either that his contribution was zero. Why would be he then credited as co-writer?

Also Dr. Freeze first says the song is as he gave it to Michael, nothing was changed, but then later he says: "Sometimes he recorded the lead vocals, sometimes it was just the chorus or adlib ... He also listened to the different mixes and changed some details in here and there."

This is exactly why he was credited as a co-writer then. And then it's not true he didn't contribute at all.....
 
Google translation:
29
Jan
2011
Exclusive Interview: Dr. Freeze found the title of an unpublished ...
Here is the result of the exclusive interview of Elliott Straits best known under the name of Dr. Freeze, producer of "Break Of Dawn" (Invincible), "A Place With No Name" or "Blue Gangsta".

Dr. Freeze has worked in the studio with Michael Jackson and book in an exclusive interview very interesting news just for you. And enter more deeply into the secret recordings of the King of Pop when he discovered this three-part interview. Second part today titled: Dr. Freeze found the title of an unpublished ...

Quagmire: As I said earlier, "Break Of Dawn" contains very specific words. It's very sensual and it's the first time he talks about making love. How did he feel over this when you made the recordings, in what state of mind was he? Were there any special wishes during these sessions?

Dr. Freeze: No, he just told me he loved the song. I do not give him orders, he knew exactly what to do. He took control of the plane, I'm just busy taking off.

Q: Basically, he said: "Go we do what verse again, Ell ..." By the way, is what you called Elliot?

F: No, he always called "Freeze"!

Q: And you, you immediately called by his first name?

F: Absolutely! We were really close. In fact, to be precise, I called him by his nickname "Mike" instead of Michael.

Q: You mentioned video games earlier. Do you remember the video games you play with him at that time?

F: In his house there were lots of video games. Street Fighter, Mortal Kombat and also Flight Simulator. We spent a lot of time playing it.

Q: You were playing in the studio or you go to Neverland?

F: Yes, I went to Neverland, to relax and work. We worked a lot there. He had a studio at the ranch. So it was working there and sometimes he would say: "Come on, we paused Freeze! Go a little fun, go into the projection room, go to an attraction or will you walk in the zoo!" Neverland was a bit like a second home to me.

Q: I did not know you worked at Neverland! It's interesting because we do not have many details on the studio of Neverland. Was it a professional studio?

F: Yes, completely, it was a lot of professional equipment, Pro Tools, stuff like that, you know?

Q: Did he use it alone?

F: Absolutely, Michael was unbeatable when we were talking about the studio.

Q: Actually, we know he could not really play an instrument, so we always wondered if he was able to record anything on his own without the help of an engineer or producer.

F: He could do everything himself. You know, Michael was truly a "living instrument". He could play some chords on a keyboard, he was doing pretty good. He also knew programmed beats.

Q: Getting back to "Break of Dawn", can you tell us why Michael Jackson does not sing the chorus of this song?

F: Well, because he liked my version of the chorus. He found it very beautiful, and he wanted to leave everything as is. He liked my singing. He would not spoil, he loved how I had saved. My trademark is to make the chorus to every song that I produced ("Poison," "I Want to Sex You Up"). I've been doing this forever, and Michael loved my singing on "Break of Dawn".

Q: Where does your inspiration come to us for the songs "Break Of Dawn", "Blue Gangsta" and "A Place With No Name"? How does your creative process?

F: "Break Of Dawn" is just a romantic ballad that I wrote one day. For "Blue Gangsta" I wanted to make a new "Smooth Criminal". Something more modern and rooted in the 2000s. It was the idea. "A Place With No Name" is itself a kind of escape, a song where you just close your eyes to find you instantly into a wonderful world. In fact, this song was inspired by "A Horse With No Name" group America. The lyrics of this song are very deep. I wanted to refresh it, make a version of the 2000s.

Q: Did you have obtained the rights to the band quickly? Did you ask permission?

F: Oh absolutely, the group America has loved the idea. They found this "update" absolutely terrific. They were really excited about this project. Compared to the extract leaked on the internet, many wonderful items were added to the song by Michael. It's more dense, much denser. Believe me, when you hear it, you take your foot!

Q: So you do not touch it, it will emerge as you had finalized with him?

F: The song will be released the latest version on which we worked. It will be drastically different from the extract (July 2009) and more enormous. In fact, this song is very cinematic in its form. It would have been a perfect song for a movie like Avatar because it shows us a wonderful world it strange, where people are different, but happy. This song is like an escape from everyday life is a song where one is literally transported.

Q: About "Blue Gangsta" remix was done by Tempamental as "No Friend Of Mine" ...

F: This is not the name of the song, it's just the chorus that contains these few words. The real title is "Blue Gangsta". When I heard this remix, I could not believe it. Many people called me because of that and I do not understand what had happened. The concern is that I do not even know who released the song! It remains a mystery. Why did they do that? Where did this rap song? How were they taken? In fact, we knew nothing about this story, me or Michael. We really do not understand where this leak came ...

Q: There are still a few weeks, nobody knew too what was the real origin of this song, and how Michael Jackson had been involved in this project.

F: Yeah, I know it's crazy. The name of the song was not even good! [Dr. Freeze humming the chorus of the song on the phone: "You is not no friend of mine, could you put me through, I'm the blue gangsta nah."] Was just the chorus. This highlights the ignorance of people who are causing the leaks on the internet: they take the song and put it online without knowing its origin.

Q: For fans, it did not really understand what it could be proposed. It was weird. We suspected that something was amiss, but we did not know exactly what ...

F: Yes, the song was not presented to the public as needed. A guy has just stolen the song, added a rap, and swung on the net. I was not even credited, any more than Michael! She just landed here without any logical explanation ...

Q: Have you done other songs with Michael Jackson, other than these three?

F: We did some other songs, I do not think we've finalized anything. I'm not sure I can tell you much more.

Q: Overall, how did you write songs for Michael?

F: Oh, about thirty, and I had to save five or six can be with him.

Q: And you have these songs in your possession today?

F: Most of his novel are in the coffers now. We have no control over. They keep everything in the chests.

Q: So the estate (the Estate) who cares?

F: Yes, absolutely. John McClain is responsible for it.

Q: It's the boss!

F: Yes, boss!

Q: Were you able to hear new songs?

F: Yes, I could listen to most of them. But I can not say anything, sorry. I'm not allowed to disclose anything.

Q: We can play a little game instead. I give you the names of songs, and you tell me whether or not you've heard. Have you heard "Escape"?

F: "Escape"? That tells me nothing.

Q: "Fear," "Face", it tells you something?

F: No, nothing at all

Q: Have you listened to "Do You Know Where Your Children Are?

F: I heard the studios.

Q: "Crack Kills"?

F: Never heard of it.

Q: The "gloved One"?

F: No.

Q: Actually, it would be easier if you give us some names ... Could you give us the name of an unreleased track that you particularly marked and talk a little?

F: There's a song we made together, but I do not know if he has completed his vocal parts. It's called "Rise Above It All". It's a song I wrote and on which we worked.

Q: What was she talking about?

F: It's an upbeat song. If you feel bad, what's going wrong in the world, be positive and try to be as happy as possible, leaving aside all the negative things. Overcome negativity room, go beyond the woes of the world, all wars, the starving children and all the bad things. Assemble yourselves, hold your hand, raise your hands to heaven and pass it all. It's a little theme song. I can not say whether he had recorded the song, but in any case, we worked on it. There are other songs on which they collaborated. Most of these songs are mid-tempo, but I can not say anything more.
 
I don't speak french that much but I did understand where he was questioned about names of songs we all heard and he said he never heard them. Among those song the guy who was asking about them mentioned "Escape", "Do You Know Where Your Children Are", "The Gloved One", "Crack Kills". He only says he heard some "studios" of DYKWYCA but never heard of the other songs mentioned. I can understand that though, since they were working on a couple of songs while Mike was also working on a couple of songs with other producers.

PS: He also mentioned that they've been working on another song called "Rise Above It All" which has an upbeat song with an inspirational message. He said he doesn't remember if Michael finalized that song in terms of vocals, he might've had but he doesn't know for sure.

Again, I don't speak french very well so I'm not sure if all of this is completely accurate, I'm also waiting for a full translation of this... :D

God bless!

EDIT: I posted too late, thanks for the translation!
 
Last edited:
I'll be thrilled get these songs if they really are as Michael mixed them. Don't want John McClain, Terry Riley re-workings, touch-ups, etc.
 
Thank you for interview and the translation. But for some reason it makes me a little unconfortable because this guy seems to get all the gredits and Michael seems to have little contribution on his own album .I don't know why MJ would always have people writte some songs for him. He was perfectly capable of writting his own stuff. I mean the best Michael Jackson songs are the one he wrote.Anyway..
 
F:
It's an upbeat song. If you feel bad, what's going wrong in the world, be positive and try to be as happy as possible, leaving aside all the negative things. Overcome negativity room, go beyond the woes of the world, all wars, the starving children and all the bad things. Assemble yourselves, hold your hand, raise your hands to heaven and pass it all. It's a little theme song. I can not say whether he had recorded the song, but in any case, we worked on it. There are other songs on which they collaborated. Most of these songs are mid-tempo, but I can not say anything more.

This is so...Michael Jackson. It was peaceful to read.
Thanks for sharing. :flowers:
 
Thank you for interview and the translation. But for some reason it makes me a little unconfortable because this guy seems to get all the gredits and Michael seems to have little contribution on his own album .I don't know why MJ would always have people writte some songs for him. He was perfectly capable of writting his own stuff. I mean the best Michael Jackson songs are the one he wrote.Anyway..

What you need to understand is that songwriters and artists have been working together since the inception of popular music, it's just something that's generally accepted. We all know that Michael was capable of writing his own material, but that doesn't mean he couldn't collaborate with other songwriters and producers as well. As a musician, I can tell you that having an extra set of ears working on a project with you can be a very positive thing.

Michael was working with some of the greatest songwriters in history as a child. He understood the importance of great songwriting and was humble enough to continue working with songwriters throughout his career while also writing his own music.
 
Hi,

I'm one of the guys involved in this interview. Don't worry, we first provided the interview to our community but we're going to share the original version soon. This was very difficult to translate to French, and therefore I think that for some parts it's better to read the original version.

See you soon :)
 
I loved the interview! :wild: Thanks for posting! ;)






Hi,

I'm one of the guys involved in this interview. Don't worry, we first provided the interview to our community but we're going to share the original version soon. This was very difficult to translate to French, and therefore I think that for some parts it's better to read the original version.

See you soon :)

Hmmmmmmmm :shifty:
 
After the Michael album, I'm done.

I want Michael here to approve his own music, not someone other than him.

Can any one of us here approve or complete Shakespeare's writings? Picasso's painting? The Beatles' music? No, not if they're here to let us.
 
3rd and last part
Interview exclusive: Dr. Freeze se livre : "Rencontrer Michael, c'était comme rencontrer le capitaine Kirk !"
Voici la suite de l'interview exclusive d' Elliott Straite plus connu sous le nom de Dr. Freeze, producteur de "Break Of Dawn" (Invincible), "A Place With No Name" ou encore "Blue Gangsta".

Dr Freeze a travaillé en studio avec Michael Jackson et livre dans une interview exclusive des infos très intéressantes rien que pour vous. Entrez ainsi plus profondément dans le secret des enregistrements du Roi de la Pop en découvrant cette interview en trois partie. Troisième partie aujourd'hui intitulée: Dr. Freeze se livre : "Rencontrer Michael, c'était comme rencontrer le capitaine Kirk !"

Quagmire : Avez vous parlé avec John McClain des chansons que vous avez enregistrées avec Michael et de ce qu'il comptait en faire?

Dr. Freeze : Non. C'est difficile de rentrer directement en contact avec John McClain, il est très occupé. Le sujet n’a pas encore été abordé.

Q : Comment savez vous si "A place With No Name" et "Blue Gangsta" seront sur le prochain album?

F : Ça, je le sais. C’est confirmé.

Q : Super, on est impatients d'entendre ça! Avez-vous l'intention de retoucher la chanson "Blue Gangsta", de la rafraîchir?

F : A vrai dire, c'est déjà fait pour "Blue Gangsta". Je l'ai déjà « rafraichie », la chanson est finalisée, prête à sortir. Elle sera complètement différente de la version qui a filtré sur le net. Elle est parfaitement calibrée pour passer en boîte de nuit. Elle a un son très européen, dans le style des productions de Kraftwerk.

Q : Allez vous garder la base de la chanson? [Quagmire lui chantonne un extrait]

F : Absolument, tout est pareil, mais ça sonne plus actuel.

Q : Vous avez accéléré le rythme?

F : Non, non. Tout est exactement pareil.

Q : [perplexe] Très bien. Donc pour résumer, vous avez juste ajouté quelques sons supplémentaires et apporté quelques retouches pour la "rafraîchir"?

F : C'est exactement ça. Pour faire une analogie, c'est un peu comme si vous aviez tourné un film et que vous le ressortiez ensuite en 3D.

Q : Filmiez-vous vos sessions d'enregistrement?

F : Non, aucune caméra n'était autorisée. Vous savez, il n'aimait pas être pris en photo et être filmé en studio. Par conséquent, c'était interdit.

Q : Plus tôt dans l'interview, vous nous avez dit qu'il programmait des beats et jouait du clavier devant vous. Vous pouvez nous en dire plus?

F : Parfois, il créait tout naturellement des chansons, et quand il me les faisait entendre, j'étais abasourdi. Pour l'essentiel, il s'agissait juste d'idées lancées çà et là, en fonction de l'émotion dans laquelle il se trouvait. On était en processus créatif et il adorait cela. Du soir au matin, il créait des sons, des mélodies, des harmonies. C'était une sacrée expérience à vivre pour moi. J'ai beaucoup appris à ses côtés.

Q : Dans quels studios enregistriez-vous à cette époque?

F : On enregistrait dans plusieurs studios. Parfois à New York, parfois en Californie. Nous avons passé beaucoup de temps au ranch. En fait, le choix du studio dépendait surtout de l'endroit où il se trouvait géographiquement parlant. Nous sommes passés par le Hit Factory à New York, et de mémoire à "Record one" à Los Angeles. Nous avons aussi utilisé le studio de John McClain et on a enregistré à Neverland.

Q : Y a-t-il des prises enregistrées à Neverland qui ont été utilisées dans le mixage final d'une des chansons?

F : En ce qui concerne mes enregistrements, tout provient de grands studios. Mais il a enregistré des chansons avec d'autres producteurs à Neverland. Malheureusement, je suis incapable de vous dire quelles chansons exactement. Ah si, je me souviens d'une chanson qui est présente sur son dernier disque. Elle s'appelle "Hollywood" je crois, et je me souviens qu'il avait travaillé dessus à Neverland.

Q : Donc il travaillait sur d'autres projets quand vous étiez là?

F : Oui, il travaillait sur d'autres chansons. Il me demandait parfois mon opinion. Il m'arrivait alors parfois de collaborer un peu avec lui. Mais bon, je n'étais pas le seul. Il y avait quelques autres producteurs avec lui qui faisaient de même.

Q : Quand vous avez fini les sessions avec lui, saviez-vous que c'en était fini ou vous attendiez-vous à ce qu'il vous rappelle pour travailler sur d'autres chansons?

F : Dès lors qu'on a commencé à enregistrer ensemble, j'ai su que je m’y consacrerais totalement. Je ne voulais travailler avec personne d'autre que Michael. Je lui avais promis de ne jamais travailler avec qui que ce soit d'autre. C'était un travail à plein temps : j'ai travaillé avec lui pendant des années. J’étais en studio avec lui peu de temps avant son décès.

Q : Vous étiez en studio avec lui juste avant sa mort?

F : En fait, nous en discutions beaucoup et nous étions sur le point de rentrer en studio. Pour être précis, je me souviens être allé le voir dans sa résidence à Vegas, et il y avait un studio là. C’était juste avant qu’il nous quitte.

Q : Vous avez enregistré quelque chose?

F : Non, on n'a rien enregistré, on a juste échangé des idées. On était sur le point de démarrer les sessions d'enregistrement : on était prêts et on préparait le matériel pour le studio. Je lui ai proposé quelques nouvelles chansons que j'avais écrites spécialement pour lui. Il les aimait beaucoup, il voulait les enregistrer, mais il est décédé.

Q : Vous a-t-il parlé de son futur album? Vous avait-il dit à quel moment il souhaitait le sortir?

F : Non, on n'a jamais abordé ce sujet.

Q : Revenons à "Blue Gangsta", avez-vous eu l'idée de l'accordéon et des sifflements à la Ennio Morricone?

F : Oui. J'ai eu l'idée des sifflements, ça vient du film "Le bon la brute et le truand" [il siffle la mélodie au téléphone]. Comme je l'ai dit, je voulais faire un nouveau "Smooth Criminal". C'était notre objectif : "le nouveau Smooth criminal".

Q : Est ce que vous vous souvenez de votre impression lors de votre première rencontre? Était-il comme vous l'imaginiez? Étiez-vous surpris ou déçu par le personnage?

F : Je savais déjà que Michael était la plus humble des personnes que vous pouviez rencontrer. C’était mon meilleur ami, la plus belle rencontre de ma vie. C'est un peu comme une rencontre avec le Capitaine Kirk : franchement, qui ne veut pas rencontrer le Capitaine Kirk? Ce personnage de fiction était cool, amical et c'était un chic type. Et bien Michael était un peu comme ça. Comme vous pouvez l'imaginer, je suis un vrai fan de Star Trek, et c'est pour ça que je parle du capitaine Kirk... Rencontrer Michael, c'était un peu comme si je rencontrais le capitaine Kirk, c'était tout bonnement incroyable. Aujourd'hui, il n'existe plus de stars avec la même aura. J'étais vraiment stupéfait quand je l'ai rencontré et mes parents sont très fiers de moi : non seulement, j'ai réussi à travailler avec le roi de la pop, mais ça ne s'est pas limité à une simple relation professionnelle. Je suis devenu son ami, son meilleur ami. Je l'aime à mourir, aujourd'hui encore. On était comme des frères, très proches, donc voilà, pour résumer, ma rencontre avec Michael, c'était comme si j'étais devenu ami avec le capitaine Kirk!

Q : Michael est universellement reconnu comme le plus grand des artistes. Vous l'avez rencontré et vous êtes devenu l'un de ses amis. Avez-vous des anecdotes sur lui qu'on ne connaîtrait pas?

F : Il était incroyable, un génie. C'était un ange, c'est d'ailleurs pour ça qu'il s'appelait Michael. Ouais, c'était vraiment un ange.

Q : Avait-il des demandes de matériels spécifiques pour les enregistrements, comme par exemple des microphones ou des instruments précis ? Avait-il des exigences particulières ?

F : Non, il s'en fichait tant que ça sonnait bien. Il aurait pu chanter quelque chose dans son portable et l'enregistrer comme ça, ça ne le gênait pas tant que c'était une bonne mélodie ou un tube en puissance.

Q : Vous rappelez-vous du microphone utilisé pour "Break Of Dawn"?

F : Non. On a été dans tellement de studios... C'est une question que vous devriez poser aux ingénieurs du son : ils avaient chacun leur propre équipement et je ne me rappelle pas précisément ce qu'ils avaient.

Q : Quels ingénieurs ont participé à vos sessions d'enregistrements?

F : De mémoire, il y avait Michael Prince, Brad Buxer et Mike Dean. Il y avait aussi Bruce Swedien, bien sûr. Je n'ai pas travaillé directement avec lui mais je le connais très bien, il est très cool. Un autre génie.

Q : A-t-il finalisé certaines de vos chansons, ou finalisiez-vous tout tout seul, mixage inclus?

F : Il y a des ingénieurs qui ont retravaillé certaines chansons. Je ne sais pas qui a réalisé les derniers mixages. Il faudrait que je demande à John McClain... Je ne sais pas qui a travaillé sur ces chansons avec Michael, je n'étais pas physiquement présent.

Q : Quelle est la chose qui vous a le plus impressionné chez Michael, artistiquement parlant?

F : Michael aimait ses fans, il aimait sa musique et il adorait faire de la musique pour ses fans. Il aimait donner de l'amour et de la joie de vivre aux gens. C'était sa mission. Il était très dévoué et loyal. C'était une chose qu'il voulait faire, ou qu'il se devait de faire. Il aimait les gens du plus profond de son âme. Et quand il faisait cette musique, il la faisait pour nous.

Q : Quel est votre album préféré de Michael?

F : Je les aime tous. Avec Michael Jackson, il est impossible d'avoir une chanson ou un album favori. Cependant, quand j'étais gamin, ma chanson préférée était "Rock With You". Je la trouvais vraiment incroyable... Ouais, c'était définitivement une de mes préférées.

Q : Vous souvenez-vous de votre dernière discussion avec Michael?

F : On était tout simplement sur le point d'enregistrer le nouvel album et quand il a entendu mes chansons il m'a dit de me dépêcher de les sortir le plus vite possible à l'étranger. Il aimait mes nouvelles productions. Ce fut notre dernière discussion. Il m'a dit "je t'aime" et voilà, c'était fini.

Q : Que vouliez-vous dire exactement par "à l'étranger" tout à l'heure?

F : La musique que je fais en ce moment sortira à l'étranger. Je suis les instructions de Michael à la lettre. Il m'a dit de prendre cet album que je réalise en ce moment même et de le vendre à l'étranger, et c'est ce que je fais. Vous savez, il s'y connaissait vraiment bien en affaires, donc je suis ses conseils. Donc, voilà, c'est une info que je vous révèle en exclusivité: mon album arrive prochainement!

Q : Quand sortira-t-il?

F : On envisage la sortie du single au printemps 2011. Ça s'appelle "We Are The Robots".

Q : C'est super ! Merci pour votre générosité et pour tout le temps que vous nous avez accordé. Tous nos vœux de réussite pour vos projets à venir.

F : Merci.
 
thank you to Quagmire, Bud, Dovido and Tristan from the forum MJFrance for this interview
 
Wow! This interview certainly got me excited about the new album!

Thanks very much for posting and the translates (could someone translate the last part too..? :))
 
I believe Break of Dawn is his sexiest song. I wish he had written it but I'm content because he sang it with so much feeling. It is also broadly acknowledged that, along with some songs in the Invincible album, it was dedicated to Lisa Marie as it was recorded during the period when they were trying to get back together.
 
Google translation:

Exclusive Interview: Dr. Freeze to the book: "Meet Michael was like meeting with Captain Kirk!"
Here is the result of the exclusive interview of Elliott Straits best known under the name of Dr. Freeze, producer of "Break Of Dawn" (Invincible), "A Place With No Name" or "Blue Gangsta".

Dr. Freeze has worked in the studio with Michael Jackson and book in an exclusive interview very interesting news just for you. And enter more deeply into the secret recordings of the King of Pop when he discovered this three-part interview. Third party today titled: Dr. Freeze to the book: "Meet Michael was like meeting with Captain Kirk!"

Quagmire: Have you talked with John McClain of songs that you recorded with Michael and what he intended to do?

Dr. Freeze: No. It's hard to go directly into contact with John McClain, he is very busy. The subject has not yet been addressed.

Q: How do you know if "A Place With No Name" and "Blue Gangsta" will be on the next album?

F: That I know. It's confirmed.

Q: Great, we look forward to that! Do you intend to edit the song "Blue Gangsta", the refresh?

F: Actually, it already has for "Blue Gangsta". I have "refreshed", the song is completed, ready to go. It will be completely different from the version leaked on the net. It is perfectly calibrated to enter a nightclub. It sounds very European in style productions of Kraftwerk.

Q: Will you keep the base of the song? [Quagmire he sings an excerpt]

F: Absolutely, everything is the same, but it sounds more modern.

Q: You've accelerated the pace?

F: No, no. Everything is exactly the same.

Q: [confused] Okay. So to summarize, you've just added a few extra sounds and made some alterations to the "cool"?

F: Exactly. To make an analogy, it's like if you had shot a movie and then you take it out in 3D.

Q: Do you Shoot your recording sessions?

F: No, no cameras were allowed. You know, he disliked being photographed and being filmed in the studio. Therefore, it was forbidden.

Q: Earlier in the interview, you said he was programming beats and played the keyboard in front of you. You can tell us more?

F: Sometimes, it naturally created songs, and when he did hear me, I was stunned. Essentially, it was just ideas thrown here and there, depending on the emotion in which he stood. It was in the creative process and he loved it. From dusk till dawn, he created sounds, melodies, harmonies. It was quite an experience to live for me. I learned a lot from him.

Q: In what studios save you this time?

F: We recorded in several studios. Sometimes in New York, sometimes in California. We spent much time at the ranch. In fact, the choice depended mainly on the studio where it was geographically. We went through the Hit Factory in New York, and memory "Record One" in Los Angeles. We also used the studio of John McClain and was recorded at Neverland.

Q: Are there any catches recorded at Neverland, which were used in the final mix of a song?

F: For my records, all from major studios. But he has recorded songs with other producers to Neverland. Unfortunately, I can not tell you exactly what songs. Ah yes, I remember a song that is present on his latest album. It's called "Hollywood" I believe, and I remember he had worked on at Neverland.

Q: So he worked on other projects when you were there?

F: Yes, he was working on other songs. He sometimes asked me my opinion. Sometimes I work so sometimes a bit with him. But hey, I was not alone. There were some other producers who were with him as well.

Q: When you have finished the sessions with him, did you know that were finished or did you expect that he'll get back to work on other songs?

F: Since we started recording together, I knew that I would dedicate myself totally. I only wanted to work with anyone other than Michael. I had promised never to work with anyone else. It was a full time job: I worked with him for years. I was in the studio with him shortly before his death.

Q: You were in the studio with him just before his death?

F: Actually, we talked a lot and we were about to enter the studio. To be precise, I remember going to see him at his residence in Vegas, and there was a studio there. It was just before he leaves.

Q: You recorded something?

F: No, nothing was recorded, we just brainstormed. We were about to start recording sessions: one was ready and we prepared the equipment for the studio. I offered a few new songs I had written especially for him. He loved them very much, he wanted to save them, but he died.

Q: You had he talked about his upcoming album? You had said when he wanted it out?

F: No, we never discussed this issue.

Q: Back to "Blue Gangsta", did you get the idea of the accordion and whistles at the Ennio Morricone?

F: Yes. I had the idea of ringing, it comes from the movie "The Good the Bad and the Ugly" [he whistles the melody the phone]. As I said, I wanted to make a new "Smooth Criminal". It was our objective: "the new Smooth Criminal."

Q: Do you remember your impression when you first met? Was it as you imagined? Were you surprised or disappointed by the character?

F: I knew that Michael was the most humble people you could meet. He was my best friend, the most beautiful meeting of my life. It's like a meeting with Captain Kirk frankly, who does not meet Captain Kirk? This fictional character was cool, friendly and it was a nice guy. And although Michael was a bit like that. As you can imagine, I am a true fan of Star Trek, and that's why I speak of Captain Kirk ... Meet Michael, was a bit like if I met Captain Kirk, it was just unbelievable. Today, there are more stars with the same aura. I was really amazed when I met him and my parents are very proud of me: not only have I managed to work with the King of Pop, but it was not limited to a mere professional relationship. I became his friend, his best friend. I love him to death, even today. We were like brothers, very close, so yeah, to summarize, my meeting with Michael, it was as if I had become friendly with Captain Kirk!

Q: Michael is universally recognized as the greatest artists. You met him and you became one of his friends. Do you have any anecdotes about him we would not know?

F: It was incredible, a genius. She was an angel, is also why his name was Michael. Yeah, it was truly an angel.

Q: Did he have specific hardware demands for records, such as microphones or instruments accurate? Were there any special requirements?

F: No, he did not care as it sounded good. He could sing something in his notebook and save it like that, it did not bother him as it was a good melody or a tube power.

Q: Do you remember the microphone used for "Break Of Dawn"?

F: No. We were in so many studios ... It's a question you should ask for sound engineers: they each had their own equipment and I do not remember exactly what they had.

Q: What engineers have participated in your recording sessions?

F: From memory, there was Prince Michael, Brad and Mike Dean Buxer. There was also Bruce Swedien, of course. I have not worked directly with him but I know him very well, it's very cool. Another genius.

Q: Has he completed some of your songs, or you finalize everything alone, mix included?

F: There are engineers who have reworked some songs. I do not know who made the final mixes. I would have asked John McClain ... I do not know who worked on these songs with Michael, I was not physically present.

Q: What is the thing you most impressed with Michael, artistically speaking?

F: Michael loved his fans, he loved his music and he loved making music for his fans. He liked to give love and joy to people. It was his mission. He was very dedicated and loyal. It was something he wanted to do, or that he had to do. He loved people from the depths of his soul. And when he made this music, he did for us.

Q: What is your favorite album by Michael?

F: I love them all. With Michael Jackson, it is impossible to have a favorite song or album. However, when I was a kid, my favorite song was "Rock With You". I found it really amazing ... Yeah, it was definitely one of my favorites.

Q: Do you remember your last discussion with Michael?

F: We were just about to record the new album and when he heard my songs, he told me to send them out as quickly as possible abroad. He liked my new productions. This was our last discussion. He said "I love you" and voila, it was over.

Q: What did you mean by "abroad" just now?

F: The music I'm currently out abroad. I'm Michael's instructions to the letter. He told me to take this album I realized right now and selling it abroad, and that's what I do. You know, he really knew something about business, so I follow his advice. So, here is an info that I reveal exclusive: my album coming soon!

Q: When will he?

F: We consider the single release in spring 2011. It's called "We Are The Robots".

Q: That's great! Thank you for your generosity and for as long as you have given us. All our good wishes for your future projects.

F: Thank you.
 
:cry:

Q: Do you Shoot your recording sessions?

F: No, no cameras were allowed. You know, he disliked being photographed and being filmed in the studio. Therefore, it was forbidden.

This got me confused. I thought Michael especially wanted to be filmed during recording so he could watch himself afterwards? :blink:

I offered a few new songs I had written especially for him. He loved them very much, he wanted to save them, but he died.
Ok, I don't know what's wrong with me but this almost had me laughing. It's probably just the poor translation, but something about that sentence is just too comic.
 
thank you for posting...and for translating. ...............hmmm....I guess we will have to wait and see what happens.
 
:cry:



This got me confused. I thought Michael especially wanted to be filmed during recording so he could watch himself afterwards? :blink:
During rehearsals for performances he like to film his work to see how it looked.
But he did not like to film working on songs in the recording studio.
 
Thank you very much !


So when was , "We Are The Robots" recorded ?
 
Thank you very much !


So when was , "We Are The Robots" recorded ?

"We Are The Robots" is Freeze's own album-- not anything to do with Michael. That's what I've gathered from the translation anyway.
 
I don't trust him at all. He's already lying about the credits of Break Of Dawn.
 
Back
Top